Historien Bag Letmoms.dk

Da jeg for små 5 år siden forsøgte mig som iværksætter, kunne jeg ikke finde nogle tilfredstillende muligheder, for at få klaret mit momsregnskab på en nem og overskuelig måde. En revisor var en dyr løsning og som iværksætter, havde jeg en ukuelig trang til at løse mine problemstillinger selv. Med en økonomisk uddannelse var regnskabet dog heller ikke det største problem, og faktisk noget som efterhånden fangede min interesse. Jeg fandt hurtigt ud af, at det med at lave mit regnskab selv, gav mig et enestående overblik over alle aktiviteter i mit lille enkeltmandsfirma. At få overskud i sin virksomhed er et puslespil med brikker af udgifter og indtægter. Nu kunne jeg selv vende og dreje hver enkel postering og kunne nemmere tage økonomisk bæredygtige beslutninger.

Som iværksætter var idérigdommen stor, og der var hele tiden nye ideer der skulle efterprøves og udvikles. Sideløbende udviklede jeg mit lille regnskabsprogram, så det efterhånden kunne håndtere hele mit regnskab, momsregnskab, lagerstyring, konti, import og eksport m.m. Det blev til en hel sport for mig at gøre mit lille program så brugervenligt og effektivt så muligt. Når den udvidede selvangivelse var afleveret, kunne jeg bare udprinte siderne i programmet, og sende Skat, de oplysninger de krævede. Værdierne for momsregnskabet kunne jeg direkte overføre til Skat’s tast selv service. Nemmere kunne det næsten ikke blive.

Nogle iværksætter venner fulgte med på sidelinien, og spurgte om de ikke kunne få en kopi af programmet, så de selv kunne få styr på bilagene og momsen. Langt om længe slog det mig, at de fleste iværksættere som mig selv, egentlig godt ville rode med regnskabet selv, hvis bare de havde et redskab der gjorde dette lidt sjovere og nemmere. I efteråret 2005 fik jeg derfor den indlysende idé at sælge programmet videre til andre iværksættere og mindre virksomheder. Efter at have færdigudviklet en version jeg kunne stå indenfor, oprettede jeg Letmoms.dk og gik igang med at sælge mit lille regnskabsprogram. Idag kommer 80% af indtægten i mit enkeltmandsfirma fra salget af Letmoms programmerne.

Hvis du selv sidder som iværksætter, eller måske overvejer at springe ud i det og oprette et firma, kan letmoms måske være det der kan hjælpe dig videre. Det hele drejer sig om at minimere sine udgifter og have fuld styr på hvad der sker i firmaet. Over hundrede iværksættere og mindre virksomheder benytter idag en af letmoms programmerne, og har minimeret den tid og de penge de ellers har brugt på at få styr på regnskabet.

Der findes idag to versioner af letmoms programmet: Letmoms basis, som giver dig overblik over de mest basale krav omkring regnskab; indtægter, udgifter, resultat, skat og moms. Den anden lidt mere avancerede version er Letmoms Pro, som bygger videre på basis delen, og indeholder en lagerstyrings og kontostyringsdel, samt en udvidet statistik.

I begge programmer har du en oversigtsside, som giver dig overblik over hele årets aktiviteter samt en statistik side. Derudover er der en side for hver måned, hvor du specifikt kan indskrive de respektive posteringer, dato, købs/salgspris, og hvis du har Letmoms Pro kan du vælge den vare du har solgt og antallet, samt angive hvilken konto indtægten/udgiften hører til. Alt regnes så automatisk ud for dig. Programmerne er dynamiske og udviklet i Microsoft Excel, så du selv kan viderudvikle og rette til som du har lyst.

En ting kan du være sikker på, og det er at jeg som iværksætter selv sidder i din situation, og herudfra har skræddersyet en løsning der på bedst mulig vis, minimerer regnskabsbyrden for den enkelte.

Held og lykke med idéerne!

mvh
Thomas

Udgivet i Artikler

Skriv et svar